Riječ ADHD je kratica sastavljena od prvih slova engleskih riječi Attention–Deficit / Hyperactivity Disorder ili u prijevodu: sindrom poremećaja pažnje i hiperaktivnost. To je neurorazvojni poremećaj koji se javlja kod 3-5% školske djece, nešto češće kod dječaka nego kod djevojčica.
ADHD je sindrom (skup simptoma) nepažnje, hiperaktivnosti i impulzivnosti. Može se
pojaviti već u ranoj dječjoj dobi,
samostalno ili u kombinaciji s još nekim simptomima poremećaja ponašanja. Najčešće se otkriva u školskoj dobi jer tada
predstavlja veliki problem samom djetetu, njegovom učenju i školskom uspjehu,
ali i nastavniku jer najčešće ometa nastavu i druge učenike.
Uzroci ADHD-a
Uprkos brojnim
studijama, istraživači tek treba da utvrde tačne uzroke ADHD-a. Međutim,
naučnici su otkrili snažnu genetsku vezu budući da ADHD može biti prisutan u
porodicama(Nikolac
Perkovic et al., 2014) Drugi faktori u
okruženju mogu povećati vjerovatnoću da imate ADHD: izlaganje olovu ili
pesticidima u ranom djetinjstvu, prijevremeni porođaj ili mala porođajna
težina, zloupotreba opijata od strane majke za vrijeme trudnoće, ozljeda mozga.
Naučnici nastavljaju da proučavaju tačan odnos ADHD-a i faktora okoline, ali
ističu da ne postoji jedan uzrok koji objašnjava sve slučajeve ADHD-a te da
mnogi faktori mogu igrati ulogu(Schwartz
et al., 2021).
Sljedeći faktori ne
izazivaju ADHD ali kod neke djece mogu
pogoršati simptome ADHD-a:
-
Ekranizacija ( previše gledanja televizije ili mobitela)
-
Ishrana bogata jednostavnim šećerima
-
porodični stres (siromaštvo, porodični sukobi)
-
traumatskih iskustava
Simptomi ADHD-a sami
po sebi mogu doprinijeti porodičnom sukobu. Iako porodični stres ne uzrokuje
ADHD, on može promijeniti način na koji se ADHD predstavlja i rezultirati dodatnim
problemima kao što je antisocijalno ponašanje. Problemi u roditeljstvu ili
roditeljski stilovi mogu poboljšati ili pogoršati ADHD, ali oni ne uzrokuju
poremećaj. ADHD je očito poremećaj zasnovan na mozgu (Sharma
& Couture, 2014).
Simptomi ADHD
Svaka slika ADHD-a
nije ista i djeca sa ovom teškoćom se po svojem ponašanju razlikuju. Djeca s
ADHD-om mogu imati: kombinirane teškoće i sa nedostatkom pažnje i sa
pretjeranom aktivnošću i impulzivnošću, ali se teškoće mogu javljati i samo u
jednom području. Zato se obično razlikuju tri moguće slike ADHD-a:
-
ADHD sa kombiniranim karakteristikama hiperaktivnosti, impulzivnosti i
pomanjkanja pažnje
-
ADHD sa pomanjkanjem pažnje kao primarnom osobinom
Prva
i treća vrsta se najčešće i najlakše prepoznaju jer ta djeca imaju vrlo
vidljive simptome koje pokazuju. Takva djeca su vrlo glasna, konstantno u
pokretu, često se bave i opasnim aktivnostima te često grubo i nepristojno
odgovaraju odraslima. Druga grupa, u kojoj se često nalaze ženska djeca,
obuhvaća tzv. “tihe sanjare”. Takva djeca gube stvari, ne mogu raditi
samostalno, ne završavaju svoje zadatke i često budu izgubljena u vlastitim
mislima. Djeca s dominantno poremećajem pažnje su nekoncentrirana, nepažljiva,
udaljena, kao da su u svome svijetu. Mogu biti relativno mirna,
nezainteresirana i nemotivirana. Kako često nikoga ne ometaju, problemi se
ponekad mogu previdjeti te ostati ne prepoznati.
Osnovni simptomi su slijedeći:
Pomanjkanje pažnje – Ovo je najčešći simptom. Uz poteškoće kod usmjerenja pažnje, osobe s ovim simptomom često imaju problema s održavanjem pažnje, pamćenjem i organiziranjem poslova. Takve osobe su često nemarne i teško započinju zadatke koji su dosadni, jednolični ili pak zahtjevni, odlutaju u svojim mislima. Ove osobe imaju poteškoće kada treba da se fokusiraju na detalje te tu česo prave greške. Ponekad se čini da ne slušaju, takođe teško slijede upute te imaju poteškoća s organizacijom. Izbjegavaju ili ne vole zadatke koji zahtijevaju kontinuirani mentalni napor. Takođe ove osobe često gube stvari i ne znaju gdje su nešto ostavile.
Impulzivnost –
Osobe kod kojih postoji ovaj simptom često djeluju prije nego su razmislile o
svom postupku i posljedicama, te imaju problema s pravilnim procjenama ili
rješavanjem problema. Također mogu imati problema s razvijanjem ili održavanjem
međuljudskih odnosa.
Ove osobe ne mogu mirno sjediti, vrpolje se te rukama ili nogama rade pokreta. Djeca sa
ovom simptomatologijom trče okolo, penju se, pokazuju ekstremni nemir.
Prekidaju druge kada govore, upadaju u riječ, imaju poteškoće s čekanjem.
Pretjerano pričaju. Odrasle osobe s ovom simptomatologijom navode da imaju
osječaj da ih pokreće neki motor. Imaju poteškoće u zadržavanju posla kao i
probleme s impulzivnim trošenjem novca.
Hiperaktivnost –
Hiperaktivno dijete može se vrpoljiti, penjati ili trčati uokolo kada to nije
prikladno. Ovakva djeca često imaju problema u igri s drugom djecom. Često jako
mnogo pričaju i ne mogu mirno sjediti čak i kraće vrijeme. Tinejdžeri i odrasli
ljudi sa simptomom hiperaktivnosti uglavnom nemaju ovako vidljivo fizičko
ponašanje kakvo je moguće vidjeti kod manje djece. Oni se prije svega osjećaju
nemirno i nervozno i nisu u mogućnosti uživati u čitanju ili nekim drugim
mirnim i tihim aktivnostima.
Dijete s blažim simptomima se lakše stabilizira uz pažnju roditelja i angažman učitelja te pod utjecajem vlastitog sazrijevanja od djeteta s jače izraženim simptomima. ADHD često nestaje poslije puberteta, no kod nekih ljudi ostaje za cijeli život. Za njih se može reći da su “pravi” hiperaktivni ljudi (Rajaprakash & Leppert, 2022, p.).
Zbunjujuće
oznake za ADHD
Godine 1994. naziv poremećaja je promijenjen na način koji je za
mnoge ljude zbunio. Od tada se svi oblici poremećaja pažnje zvanično nazivaju „poremećaj
pažnje/hiperaktivnosti“, bez obzira da li osoba ima simptome hiperaktivnosti
ili ne. Iako su ovo službene oznake, mnogi profesionalci i laici još uvijek
koriste oba termina: ADD i ADHD. Neki koriste te termine za označavanje starih
podtipova; drugi koriste ADD samo kao kraći način upućivanja na bilo koju
prezentaciju.
Ozbiljnost
simptoma
Kako simptomi ADHD-a utiču na svaku osobu u različitom stepenu,
DSM-5 sada zahjteva da profesionalci koji dijagnostikuju ADHD uključe težinu
poremećaja. Kliničari mogu označiti težinu ADHD-a kao „blagu“, „umjerenu“ ili
„ozbiljnu“ prema kriterijima u DSM-5.
Blaga: Prisutno je nekoliko simptoma iznad potrebnog broja za
dijagnozu, a simptomi rezultiraju manjim oštećenjima u društvenom, školskom ili
radnom okruženju.Umjereno: prisutni su simptomi ili funkcionalno oštećenje
između "blagih" i "teških".
Teški: mnogi simptomi su prisutni iznad broja potrebnih za postavljanje
dijagnoze; nekoliko simptoma je posebno teških; ili simptomi rezultiraju
izraženim oštećenjem u socijalnom, školskom ili radnom okruženju.
Kako pojedinci stare, simptomi se mogu smanjiti, promijeniti ili
poprimiti različite oblike. Odraslim osobama koje zadrže neke od simptoma
ADHD-a u djetinjstvu, ali ne sve, može se dijagnosticirati da imaju ADHD u djelomičnoj
remisiji.
ADHD tokom
života
Djeca s ADHD-om često imaju kašnjenja u samostalnom funkcioniranju
i mogu se ponašati mlađe od svojih vršnjaka. Mnoga djeca pogođena ADHD-om
također mogu imati blage zastoje u govoru, motoričkim vještinama ili društvenom
razvoju koji nisu dio ADHD-a, ali se često javljaju zajedno. Oni imaju nisku
toleranciju na frustraciju, poteškoće u kontroli svojih emocija i često doživljavaju
promjene raspoloženja.
Djeca sa ADHD-om su u riziku od potencijalno ozbiljnih problema u adolescenciji
i odrasloj dobi: akademski neuspjeh ili kašnjenja, problemi u vožnji, poteškoće
s vršnjacima i društvenim situacijama, rizično seksualno ponašanje i
zloupotreba supstanci. Može postojati i ozbiljnija negativna ponašanja s
koegzistirajućim stanjima kao što su poremećaj ponašanja. Adolescentne
djevojčice sa ADHD-om također su sklonije poremećajima u ishrani od dječaka.
Kao što je gore navedeno, ADHD perzistira od djetinjstva do adolescencije u
velikoj većini slučajeva (50-80 posto), iako se hiperaktivnost može smanjiti s
vremenom (Biederman et al., 2004).
Više od 75 posto djece s ADHD-om i dalje ima značajne simptome u odrasloj dobi. U ranoj odrasloj dobi, ADHD može biti povezan s depresijom, poremećajima raspoloženja ili ponašanja i zloupotrebom supstanci. Odrasli sa ADHD-om često se nose sa poteškoćama na poslu i u svom ličnom i porodičnom životu u vezi sa simptomima ADHD-a(Koumoula, 2012).
Više od dvije trećine djece sa ADHD-om ima barem još jedno
koegzistirajuće stanje. Svaki poremećaj može koegzistirati s ADHD-om, ali se
čini da se određeni poremećaji javljaju češće. Ovi poremećaji uključuju
poremećaj ponašanja, anksioznost, depresiju, Touretteov sindrom, zloupotrebu
supstanci, poremećaje spavanja, autistični spektar i smetnje u učenju. Kada su
prisutni koegzistirajući uslovi, akademski problemi i problemi u ponašanju, kao
i emocionalni problemi, mogu biti složeniji.
Ovi poremećaji koji se istovremeno javljaju mogu se nastaviti
tijekom cijelog života osobe. Temeljna dijagnoza i plan liječenja koji uzima u
obzir sve prisutne simptome je od suštinskog značaja.
Dijagnostika ADHD-a
Test T.O.V.A. je vjerojatno trenutno najbolje dokumentirani
test kontinuiranog ispitivanja performansi. To je test varijabilnosti pažnje
kod djece sa dijagnozom ADHD i ADD. T.O.V.A. je kompjuterizirana i objektivna mjera pažnje i
inhibitorne kontrole normirana prema spolu i dobi od 4 do 80 i više godina.
Test
kontinuirano mjeri izvedbu tokom zadatka od 10,8 minuta ili od 21,6 minuta,
ovisno o dobi. Bilježi brzinu, tačnost i dosljednost odgovora. Ta se mjerenja
zatim uspoređuju prema dobi i spolu s velikim normativnim uzorkom (uzorak ljudi
bez problema s pažnjom). Ova usporedba određuje jesu li rezultati ispitivanja
“u granicama normale” ili ne. Test također uspoređuje rezultate sa skupinom
ljudi sa dijagnozom ADHD.
Analiza
i interpretacija rezultata testa temelji se na ove dvije usporedbe, kao i na
mjerama izvedbe i valjanosti odgovora.
Test
se primjenjuje na dva načina: vizualni, koji koristi vidne podražaje i
auditivni test koji koristi slušne podražaje. Auditivni test se koriste u
procjeni i praćenju poremećaja pažnje, a vizualni test uključuje i procjenu
impulzivnosti i hiperaktivnosti kod ADHD-a .
Odgovori
na vizualne ili slušne podražaje bilježe se jedinstvenim, vrlo preciznim (± 1
ms) mikro-prekidačem.
Test
pruža informacije koje skupa sa kliničkim intervjuom i primjenom ostalih
kognitivnih testova i mjera ponašanja, omogućuju sveobuhvatnu sliku mogućih
teškoća povezanih sa ADHD-om ali i ostalih stanja koja uključuju poremećaje
pažnje, aktivnosti ili impulzivnosti.
Liječenje ADHD-a
Liječenje ADHD-a često zahtijeva medicinsku, obrazovnu,
bihevioralnu i psihološku intervenciju. (Richardson et al., 2015) Ovaj sveobuhvatni pristup liječenju se ponekad naziva
"multimodalnim" i, ovisno o dobi osobe s ADHD-om, može uključivati:
-
edukaciju roditelja ( po meni jedan od najbitnijih
elemenata)
-
medikamentozni tretman
-
savjetovanje
-
podršku u školi (dobru saradnu sa
školom)
-
edukaciju o ADHD-u
-
bihevioralna terapija
-
neurofeedback terapija
-
play attention terapija
-
trening socijalnih vještina itd.
U
bliskoj saradnji sa zdravstvenim radnicima i drugim stručnjacima, liječenje
treba da bude prilagođeno jedinstvenim potrebama svakog pojedinca i porodice
kako bi se pomoglo pacijentu da kontroliše simptome, da se nosi sa poremećajem,
poboljša opšte psihičko blagostanje i upravlja društvenim odnosima. Iako je
ADHD manje temeljito istražen kod odraslih nego kod djece, odrasli kojima je
ispravno dijagnosticiran poremećaj i dalje mogu iskoristiti sve tretmane koji
najbolje odgovaraju njihovim potrebama. Radeći s jednim ili više praktičara za
zdravlje i mentalno zdravlje, odrasli s ADHD-om mogu naučiti upravljati
simptomima onako kako su izraženi u njihovim životima(Klassen et al., 2004).
ADHD
je stanje koje utječe na pojedince “cijelog životnog vijeka”. To znači da se
simptomi ADHD-a obično javljaju od jedne do druge faze života i da se protežu
na različite sfere života tokom bilo koje određene životne faze.
Comments
Post a Comment